پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


سکوی بتنی >> بقیه در ادامه مطلب

سکوهــای نفـــتی بـرای اولیــن بار در سال 1973 در دریــای شـــمال سـاخته و نصــب شدند. ابتـــدا وقــتی مخـــازن نفتی خالی هسـتند ، ســکو بر روی آب شـــناور مــی‌ماند.

 >>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو , بتنی, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی پایه کششی TLP>> بقیه در ادامه مطلب

ایـن سکوها همانند سکــوهای نیمه مغروق بر روی آب شناور هسـتند. با ایــن تفــاوت که برای تثبیـت موقــعیت آن از چنــدین رشــته کابل تحت کشش استفــاده می‌شود.

 

>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکوی , پایه , کششی , ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی برج مهار شده >> در ادامه مطلب

نوع دیگر از سکوها برج‌های مهار شده هستند که برج آن باریک و خرپا مانند است و دکف دریا داخل حوضچه‌ای کوچک قرارداده می‌شود.(مطابق شکل زیر)

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو , برج , مهارشده, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی متصل به بویه استخراج >> در ادامه مطلب

نوع دیگر سکو،سکوی شناور متصل به بویه (حجم استوانه‌ای تو خالی) یا مهار نقطه‌ای برای اعماق تا 170 متر است. شناور این نوع سکوها معمولاً شبیه نفتکش‌های بزرگ است و برای ذخیره سازی و عملیات اولیه لازم فضای کافی در آن وجود دارد.بعد از تصفیه اولیه،نفت به نفتکش دیگری که به نفتکش استخراج متصل می‌شود انتقال می‌یابد و به نقاط مورد نظر حمل می‌شود. راه حل دیگری نیز وجود دارد که می‌توان سکوی استخراج را حذف نمود و تأسیسات لازم را در بویه بزرگتری تعبیه کرد. در این حالت نفت مستقیماً از سکو به نفتکش حمل کننده منتقل می‌شود. در طرح نمایش داده شده در زیر ، اتصال لازم بین نفتکش استخراج و رایزر بوسیله یک المان قوی بنام یوک (Yoke) تأمین می‌شود.

 >>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکوی , متصل , بویه ,استخراج,, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی نیمه مغروق >> بقیه در ادامه مطلب

درگذشته حفاری درآب‌های تا عمق 18 متر ازروی شناورهای متشکل از یک یا چند پانتون (حجم‌های مکعبی شکل بزرگ) که عرشه را با ستون‌هایی نگه می‌داشتند انجام می‌گرفت.چنین سکوهایی تا منطقه عملیاتی به صورت شناور انتقال یافته و سپس باوارد کردن آب به داخل پانتون سکو بر کف دریا قرار می‌گرفت و حفاری آغاز می‌شد. درطول زمان شناوری چنین سکوهایی مشاهده می‌شد که این نوع سازه‌ها درپاسخ به تحریک امواج دریا حرکت کمی را به نمایش می‌گذارند. بعدها،این خصوصیت در طراحی سکوهای نیمه مغروق به کار گرفته می‌شد. البته امروزه در این سکوها درهنگام حفاری در آب‌های عمیق بازهم سکو به صورت شناور باقی می‌ماند و تنها از مهارهایی جهت مگه داشتن سکو در موقعیت مورد نظر استفده می‌شود.

>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو, دریایی , نیمه مغروق, ׀ <-PostCategory-> ׀

انواع کشتی های صیادی >> بقیه در ادامه مطلب

کشتی‌های صیادی برخلاف آنچه همه فکر می‌کنند انواع مختلفی دارند. شناورهای Troll ، Gilnetter ، Purse seiner و  Trawler از مهم‌ترین کشتی‌های صیادی به حساب می‌آیند.

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:انواع ,کشتی , صیادی, ׀ <-PostCategory-> ׀

 

ناوچه سبک >> بقیه در ادامه مطلب

ناوچه سبک (Corvette) یک کشتی جنگی کوچک،با قابلیت مانور بالا و آتش بار سبک است.در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان کشتی محافظتی برای کاروان‌های دریایی در آمدند.

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:ناوچه , سبک, ׀ <-PostCategory-> ׀

موشک زیرسطحی اژدر اشکوال >> در ادامه مطلب

در سال1995،خبرهایی منتشرشد مبنی براینكه روس‌ها یك موشك زیرسطحی غیرهدایت شونده دارند كه سرعت آن به طور فوق‌العاده‌ای از سرعت موشك‌های دیگر این رده بیشتر است.

در سال 1995، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینكه روسها یك موشك زیرسطحی غیرهدایت شونده توسعه داده اند كه سرعت آن به طور فوق العاده ای از سرعت موشك های دیگر این رده بیشتر است و هیچ نمونه مشابه غربی نیز ندارد. از همان هنگام از این موشك با عنوان اشكوال، در منابع نام برده شد. ویژگی مورد توجه این موشك سرعت فوق العاده بالای آن در نزدیك شدن به هدف است كه عملاً شانس زیادی برای شناورهای سطحی و زیرسطحی برای فرار از این موشك باقی نمی گذارد.
                                                        >>

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:موشک , اثرسطحی , اژدر اسکوال, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی