پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


 


 

 رده­بندی نوعی خدمات فنی است که به منظور تأیید سلامت و ایمنی کشتیها انجام مي پذيرد . به عبارتي ديگر رده بندی شامل تهیه و ترویج قواعد و مقررات و استانداردهای فنی در زمینه ساخت کشتی و تأیید تطابق آنها با استانداردها میباشد. این فعالیت در صورتی که کشتی ایراد فنی نداشته باشد منجر به صدور گواهینامه رده بندی مي گردد . در صورت حفظ سلامت فنی و مشروط به انجام بازرسیهای دوره ای، کشتی تا پایان اعتبار گواهینامه، رده بندی شده محسوب میشود.

مأموريت اصلي مؤسسه‌هاي رده‌بندي، ارزيابي فني مستقل و بي‌طرفانه از صلاحيت كشتي براي دريانوردي طبق قواعد مؤسسه  است. علاوه بر اين، مؤسسه‌هاي رده‌بندي از طرف سازمانهاي دولتي مسئول امور دريايي كشورها انتخاب مي‌شوند و سپس به آنها اختيار داده مي‌شود كه به نيابت از سازمانهاي دولتي، كشتيهاي ثبت شده در آن كشور را از نظر انطباق با قوانين و مقررات ملي و بين‌المللي دريايي، بازرسي كنند و گواهينامه‌هاي قانوني ملي يا بين‌المللي را صادر كنند.

رده‌‌بندي كشتي از شروط لازم بيمه در شركتهاي بيمه‌گر مي باشد ؛ چرا كه صاحبان كشتي همواره مايل‌اند دارايي خود را بيمه كرده و صاحبان كالا و مسافران دريايي نيز علاقمندند كه براي حمل كالاي خود، يا مسافرت، از كشتيهايي استفاده كنند كه گواهينامه‌هاي معتبر رده‌بندي داشته و بيمه باشند .

ذينفعان خدمات رده بندي

ذینفعان خدمات ارائه شده توسط مؤسسه های رده بندی شامل انجام بازرسی کشتیها و صدور گواهینامه های رده بندی و قانونی عبارتند از :

-       بیمه گران
-       مالکان کشتیها
-       بازرگانان و صاحبان صنایع و کالا
-       بانکها و مؤسسه های مالی و اعتباری
-       جامعه بشری ( كاهش زیانهای جانی و مالی ناشی از آلودگی محیط زیست دریاها به سبب رده بندی کشتیها )

قواعد موسسه­های رده­بندی برای ساخت و رده­بندی شناورها

هر مؤسسه رده­بندی دارای قواعد و استانداردهایی است که كارخانجات کشتی­سازی، سازندگان تجهیزات دریایی و تعمیرکنندگان وسایل دریایی ملزم به رعایت این استانداردها بوده تا شناور ساخته شده بتواند تحت رده­بندی آن مؤسسه قرار گیرد. در تدوین قوانین رده­بندی کلیه استانداردهای ایمنی دریایی بین­المللی در نظر گرفته میشود تا شناور ساخته شده از ایمنی کامل برخوردار باشد .

رده‌بندي

رده‌بندي چرخة كاملي از بررسيهاي تضمين كيفيت و ايمني را شامل شده که از تحقيق درباره خطرهايي كه كشتيها را در سفرهاي دريايي تهديد مي‌كند آغاز و با اجراي بازرسيهاي منظم از كشتي در دوران بهره‌برداري تكميل ميشود. اين عمليات به 2 گروه تقسيم مي‌شود:

ـ قبل از صدور گواهينامة رده‌بندي (پذيرش به رده‌بندي)
ـ بعد از صدور گواهينامة رده‌بندي (حفظ رده‌بندي)

 پذيرش به رده‌بندي

عملياتي مشابه چرخة تضمين كيفيت كه قبل از صدور گواهينامة رده‌بندي انجام مي‌شود. اين فرآيند، به ترتيب زير انجام مي‌شود:

ـ تحقيق دربارة خطرهايي كه كشتي و محيط زيست را تهديد مي‌كند؛ نظير دريا، موج دريا، باد و ساير عوامل طبيعي كه بر كشتي اثرگذار هستند؛


بازرسی فنی و رده­بندی کشتی ها


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:رده بندی , قوانین , موسسات رده بندی , ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی