پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


AZ Island

 

 

 

شرکت مارین آلستوم (Marine Alstom) و معماری به نام جین فلیپ زوپونی (Jean-Philippe Zopponi) با همکاری یکدیگر در حال کار بر روی یکی از طرح های بلندپروازانه آینده بنام جزیره AZ هستند . این پروژه یک جزیره مصنوعی با فناوری بالا بوده که قادر به حرکت بر روی آب می باشد . طراح این جزیره در سال 1981 ایده شهر شناور تفریحی ایزولا (Isula) را نیز مطرح نموده بود .

ابعاد این جزیره 300 متر در 400 متر بوده و قادر خواهد بود 10000 نفر را بطور همزمان بر روی خود جادهد . این جزیره  که به شکل تخم مرغ بوده از سطح دریا 29 طبقه ارتفاع داشته و مساحت تقریبی آن برابر 4 زمین فوتبال می باشد . این امر باعث میگردد که سرعت آن حدود 4 برابر کمتر از کشتی های کروز باشد .  این جزیره قادر به مقاومت در برابر توفانها و امواجی به ارتفاع 20 متر می باشد . بمنظور نقل و انتقال مسافرین امکانات لازم جهت پهلوگیری قایق ها و همچنین نشتن بالگرد بر روی این جزیره پیش بینی گردیده است .

 
  
 

درحال حاضر مطالعات اقتصادی و فنی بر روی این پروژه در حال انجام میباشد . درصورت تائید پروژه و شروع عملیات ساخت ، قیمت هرمتر مربع آن کمی بیش از قیمت کویین ماری 2 خواهد بود . این پروژه 2 بیلیون یورویی یک پروژه عادی در حوزه سازه های دریایی نبوده و آزمایشات امکانسنجی انجام پذیرفته توسط شرکت آلستوم مشکلات عمده ای را در مسیر ساخت این جزیره آشکار نموده است .

علاوه بر مسائل مختلف فنی و توسعه پایدار ، جدال اصلی بر سر ظرفیت بهره برداری از این جزیره است .  اگر این جزیره بخواهد  تبدیل به چیزی بیش از یک سایت گردشگری شود چگونه میتوان از آن استفاده نمود  ؟ بعضی از افراد براین عقیده هستند که این جزیره میتواند به ارگی امن برای بیلیونرهای پارانویا تبدیل شده ، درحالیکه دیگران معتقدند این جزیره از نظر قانونی میتواند سرزمینی خودمختار اعلام شده ویک بهشت مالیاتی جدید باشد مانند جرسی ، جزایر کوک و باهاما . اگر بیشتر شرکتهای چند ملیتی تصمیم به انتقال مقر خود به این جزیره بگیرند چه اتفاقی در تعادل اقتصادی دنیا رخ خواهد داد .

 


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:جزیره , معماری دریایی , فناوری نوین, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی