پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


قایق های بارورسازی ابرها ( با نیروی رانش باد )
 wind powered cloud seeding yachts

 

 

آنچه مسلم است این است که کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از سوختن سوخت های فسیلی ایده آل ترین راه برای مقابله با گرم شدن کره زمین می باشد . ولی آیا ما کار بیشتری می توانیم انجام دهیم ؟ جان لاتهام (John Latham )از دانشگاه منچستر و استفان سالتر (Stephen Salter ) از دانشگاه ادینبورگ محققانی هستند که ایده ای را پیشنهاد داده اند . آنان معتقدند با این روش علاوه  بر مقابله با گرم شدن  دمای زمین ناشی از افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن می توان دما را کاهش داد .

ایده آنان عبارت است از توسعه یک ناوگان از قایق های باروسازی ابرها ، قایق هایی که نیروی محرکه آنها بوسیله باد تامین می گردد . این قایق ها باید قطرات آب شور دریا را بصورت اسپری به هوا پمپ نمایند . این عمل که باید در وسعت زیاد و با نرخ بالا یی ( حدود 50 متر مکعب در ثانیه ) انجام پذیرد ،  باعث افزایش میزان باتاب پذیری ابرهائی می گردد که حدود 25درصد آبهای زمین را پوشانده اند . در این روش بارورسازی ابرها ، افزایش بازتاب انرژی خورشیدی به فضا ،باعث خنک شدن جو زمین خواهند شد .

 
  
 

این قایق ها بدون سرنشین بوده و توسط سیستم GPS کنترل می گردند . بهترین مکان استفاده از این قایق ها در اقیانوس های جنوبی است ، جائی که اغلب با این ابرهای کم ارتفاع پوشیده شده است . در این قایق ها بجای استفاده از بادبان ، از فناوری  Flettner rotors استفاده شده است که دارای بازدهی بالایی می باشد .  توربین هایی که به بدنه قایق ها متصل می باشند علاوه بر تامین نیروی مورد نیاز جهت اسپری آب دریا ، تولید برق مورد نیاز سیستم مخابراتی را بر عهده دارند . 

محاسبات انجام پذیرفته توسط این محققان بیانگر این است که اگر میزان بازتاب پذیری ابرها تنها 3درصد افزایش یابد ، کاهش دمای حاصل شده با افزایش دمای ناشی از انتشار گازهای دی اکسید کربن به تعادل خواهد رسید . البته برای دستیابی به این مهم تعداد 50 تا 1000 قایق نیاز می باشد .  استوانه های چرخشی نصب شده بر روی دک که به خاطر مخترعشان Anton Flettner به توربین فلتنر نامگذاری شده اند محل سیستم اسپری قطرات آب شور می باشند .

 
 
 
 
 
 

این محققان معتقدند که بهترین راه کاهش دما ، کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن بوده لیکن پروژه آنها این زمان را در اختیار ما قرارخواهد داد که بتدریج اقدامات لازم برای کاهش انتشار این گازها را انجام دهیم ، مضافا اینکه سیستم ابداعی آنها هیچگونه اثرات اکولوژیکی نداشته و تنها مواد اولیه آنها آب دریا می باشد .  همچنین مقدار کاهش دما باید توسط ماهوارده و مدلهای رایانه ای کنترل شده  و در صورت بروز شرائط اضطراری سیستم متوقف گردد تا بعد از گذشت چند روز شرائط به حالت اولیه باز گردد .


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:قایق , بارور ابر , نیروی باد, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی