پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


ابر قایق پرنده

 

 

 

روياي پرواز کردن براي انسان شايد به واقعيت تبديل شده باشد اما پرواز کردن در شرايط غير ممکن و با استفاده از وسايلي مانند يک قايق که قادر به پرواز نيستند هنوز از آرزوهاي هيجان انگيزي است که روز به روز به واقعيت نزديکتر مي شوند.

 یلکن اکتوری  Yelken Octuri یکی از طراحان فرانسوی ایرباس با ترکیب دانش خود از طراحی هواپیما و علاقه بی اندازه اش به دریاها موفق به ارائه طرحی شگفت انگیز از یک قایق پرنده شده است که با فشرده شدن یک کلید از یک قایق مجلل به یک هواپیمای سریع و زیبا تبدیل می شود. با وجود اينکه طرح وي هنوز در وادي علم و تخيل سرگردان است ابرقايق بالدار وي در نمايشگاه موزه هوا فضاي پاريس توجه افراد زيادي را به خود جلب کرده است. اين طرح تنها يکي از طرح هاي بلند پروازانه طراحاني است که در تلاشند مرزهاي طراحي در هوانوردي را گسترده تر کنند.

 
  
 

   به گفته طراح وي در ابتدا تنها قصد ارائه طرحي خلاقانه را داشته است که شباهتي به تمامي طرح هاي هواپيماهايي که موجودند نداشته باشد. هدف وي خلق ايده اي بود تا ايده هاي جديدي از آن به وجود آيند. اما اين طرح چندان هم دور از ذهن و تخيلي تصور نمي شود زيرا تعدادي از مهندسان و طراحان هواپيما پس از ديدن آن براي توليد طرح وي با او به مذاکره پرداخته اند به طوري که اکتوری با توجه به واکنش هايي که از جانب اين متخصصان دريافت کرده ساخته شدن چنين طرحي در آينده را حتمي مي داند.

این ابرقایق بالدار 46 متر طول دارد و با فشردن یک کلید و با کمک گرفتن از دکل های متحرکش از یک ابرقایق به یک هواپیمای جت زیبا تبدیل می شود. این وسیله از چهار دکل متحرک و بادبان‌هایی به مساحت 1302 متر مربع بهره می‌برد زمانی که قایق روی آب قرار دارد، هر یک از این دکل ها که 40 متر ارتفاع دارد با استفاده از سیستم جک دوگانه ای می چرخد و متناسب با جهت وزش باد در زاویه و موقعیت مناسب قرار می گیرد. هنگام پرواز دکل ها به اندازه ای کاهش ارتفاع می دهد تا به سطح افقی برسد. بادبان های این قایق درون شبکه بندی هایی روی این دکل ها نصب شده است.

 
 
 

برای تبدیل‌شدن از قایق به هواپیما، بادبان‌های 4 دکل قایق جمع می‌شوند و دکل‌ها در جهت افقی پایین آمده و به دو بال تبدیل می‌شوند. دو موتور مستقر بر روی دماغه قایق نیز انرژی لازم برای پرواز را تامین می‌کنند. فاصله میان انتهای دو بال این قایق در شرایطی که به هواپیما تبدیل شده باشد، 90.4 متر و ارتفاع بادبان‌ها در شرایطی‌که به قایق بادبانی تبدیل شود، 27.6 متر است. حداکثر سرعت این قایق بادبانی نیز 390 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

 این قایق از 2عرشه اصلی برخوردار است، عرشه پایینی اتاق اصلی، آشپزخانه و دستشویی و انبار را در خود جای داده و در عرشه بالایی 3اتاق خواب و یک حمام بزرگ قرار گرفته است.

 
  

   
مشخصات  
   

حالت قایق :

طول : 2/46 متر
عرض : 27 متر
تعداد دکل : 4
ارتفاع دکل : 6/40 متر
ارتفاع در حالت باز بودن بادبانها : 7/50 متر
سطح بادبانها : 1302متر مربع ( سطح بادبانها بهمراه سطح دکلها)

در حالت هواپیما :

فاصله دونوک بالها : 4/90 متر
ارتفاع : 6/27 متر
موتورها : Nissen & Brasseur
قدرت موتور  :Engine power: 4 x 5400 ch
ماکزیمم سرعت : 390 کیلومتر در ساعت

 

 


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:قایق , پرنده , علوم نوین , ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی