پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


دستورالعمل اجرایی کاهش خزه زدگی بر روی بدنه شناورها
 

خزه ها و گیاهان دریایی با چسبیدن به بدنه کشتی ها مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کنند. یکی از شایع ترین این مشکلات، پوسیدگی کف کشتی ها بر اثر فعالیت این موجودات است.
دومین مشکل، کاهش سرعت کشتی و در پی آن، طولانی شدن زمان سفرها و افزایش مصرف سوخت کشتی ها است. علاوه بر این، گونه های مهاجم از این طریق جابه جا می شوند.
برای جلوگیری از این پدیده، از رنگ هایی با پایه مواد شیمیایی مضر روی بدنه کشتی ها استفاده می شود. "تریبوتیل قلع" یکی از این مواد سمی است که استفاده از آن برای محیط های دریایی خطرناک است.
امروزه استفاده از این رنگ ها در صنعت ساخت کشتی، تبدیل به چالشی جهانی شده است و کشورها به این فکر افتاده اند تا از رنگ های جایگزین استفاده کنند.

هدف از کنوانسیون بین المللی کنترل سیستم های مضر ضدخزه، کاهش آلودگی ناشی از ترکیبات قلع به کار رفته در سیستم های ضدخزه، حفاظت از میحط زیست دریایی و سلامت انسان ها در مقابل اثرات نامطلوب سیستم های ضدخزه، جلوگیری از تجمع موجودات زنده بر روی بدنه کشتی ها و جلوگیری از گسترش موجودات مضر دریایی و عوامل بیماری زا و جایگزینی سیستم های مضر با سیستم های دارای ضرر کمتر یا ترجیحاً بدون ضرر می باشد.

دانلود: فایل1 | فایل
 

نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی