پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


موشک زیرسطحی اژدر اشکوال >> در ادامه مطلب

در سال1995،خبرهایی منتشرشد مبنی براینكه روس‌ها یك موشك زیرسطحی غیرهدایت شونده دارند كه سرعت آن به طور فوق‌العاده‌ای از سرعت موشك‌های دیگر این رده بیشتر است.

در سال 1995، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینكه روسها یك موشك زیرسطحی غیرهدایت شونده توسعه داده اند كه سرعت آن به طور فوق العاده ای از سرعت موشك های دیگر این رده بیشتر است و هیچ نمونه مشابه غربی نیز ندارد. از همان هنگام از این موشك با عنوان اشكوال، در منابع نام برده شد. ویژگی مورد توجه این موشك سرعت فوق العاده بالای آن در نزدیك شدن به هدف است كه عملاً شانس زیادی برای شناورهای سطحی و زیرسطحی برای فرار از این موشك باقی نمی گذارد.
                                                        >>

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:موشک , اثرسطحی , اژدر اسکوال, ׀ <-PostCategory-> ׀

ناوشکن ها >> بقیه در ادامه مطلب

در آغاز سده‌ی ۲۱، ناوشـکن‌ها سنگین‌ترین واحدهای جنگ سطحی برای استفاده عمومی هستند. تنها ۴ کشـور (آمـریکا، روسـیه، فـرانسه و پــرو) ناوهای سنگین‌تر در خدمت دارنــد.

ناوشکن (به انگلیسی: Destroyer) یک کشتی جنگی سریع، با توان مانور بالا و همزمان پایداری زیاد است که برای مقاصد اسکورت شناورهای بزرگتر در ناوگان‌های دریایی و یا گروه نبرد بکار می‌رود (در اصل قایق‌های اژدرافکن، بعدها زیردریایی‌ها و هواپیماها).
>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:ناوشکن, ׀ <-PostCategory-> ׀

 

 

>>

 

مقایسه‌ای آماری بین جماران و ناوشکن‌های مطرح جهان >> در ادامه مطلب

یکی از راه‌های ساده برای شناخت توانایی‌های هر وسیله، مقایسه است. عادتی دیرینه در ایرانیان که دوست دارند هر دستاورد و شاخصه و معیاری را با همنوعانش در جهان مقایسه کنند. این مسئله در بحث تجهیزات نظامی نیز صادق است. همین امر، موجب شد تا به مقایسه‌ای اجمالی بین جماران و برخی ناوشکن‌های معروف جهان بپردازیم. نکات قابل تأملی در این مقایسه وجود دارد که مطالعه آن، خالی از لطف نیست


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:مقایسه , ناوشکن , جماران , ناوهای برتر جهان, ׀ <-PostCategory-> ׀

کشتی‌های Q-Max >> بقیه در ادامه مطلب

 

کشتی‌های Q-Max نوعی از شناورها هستند که اکثراً به حمل گاز طبیعی مایع (LNG) می‌پردازند. در نام این کشتی‌ها، حرف Q اشاره به نام کشور قطر (Qatar) دارد و "Max" نیز به حداکثر سایز کشتی برمی‌گردد که توانایی پهلوگیری در ترمینال LNG قطر را دارد. کشتی‌های از این نوع، از بزرگترین شناورهای حامل گاز طبیعی مایع در جهان هستند.

 >>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:کشتی ,QMAX, ׀ <-PostCategory-> ׀

کشتی هایی با ابعاد شناخته شده >> در ادامه مطلب

تقسیم‌بندی کشتی‌ها با معیارهای مختلفی انجام می‌شود از جمله ظرفیت یا تناژ و ابعاد. از آنجا که کشتی یک وسیله نقلیه با امکان تحرک در سراسر دنیا می‌باشد که باید بتواند از برخی از کانال‌ها و تنگه‌های کم عرض و حتی با محدودیت طولی عبور کند، لذا باید یک تقسیم از این نظر برای کشتی‌ها در نظر گرفته می‌شد. البته این تقسیم‌بندی و نام‌گذاری‌ها تعریف مشخص جهانی ندارد و مقادیر بصورت تقریبی بیان شده‌اند اما عمده نامگذاری‌ها بر اساس تجربه افراد این رشته صورت گرفته است.

در زیر تقسیم بندی آن ها آورده شده است


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:تقسیم بندی , شاخه ای , شناورها, ׀ <-PostCategory-> ׀

دو جداره کردن تانکرها . آری یا خیر ؟ >> بقیه در ادامه مطلب

پس از حادثه Exxon Valdez که منجر به انتشار آلودگی دریایی در سال 1989 شد، مقرراتی مبنی بر جایگزینی نفتکش‏ های تک جداره با شناورهای دوجداره در آب‏های آمریکا به اجرا درآمد. این الزامات بلافاصله از سوی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) مورد پسند قرار گرفت و به مقرراتی برای سراسر جهان تبدیل شد. اکنون بررسی میکنیم که این قدام مفید است یا نه ؟

>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:دوجداره , تانکرها , معایب , مزایا, ׀ <-PostCategory-> ׀

ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻴﺮوﻫﺎی وارد ﺑﺮ یک ﺟﺴﻢ ﻣﻐﺮوق در ﺗﺎنک ﻋﺪدی >> بقیه در ادامه مطلب

در ﺳﺎل ﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ رﺷﺪ ﭼﺸﻢ ﮔﻴﺮ ﻓﻦ آوری راﻳﺎﻧﻪ ای در اﻧﺠﺎم ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﭘﻴﭽﻴﺪه و ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻋﺪدی، ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﺪل ﺳﺎزی‬ ‫ﻫﺎی ﻋﺪدی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻣﻮاج و ﺑﺮرﺳﻲ اﻧﺪرﻛﻨﺶ آن ﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﺎزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ درﻳﺎﻳﻲ ﻧﻴﺰ، ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻘﺒﺎل ﻗﺮار‬ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ ﻛﺎرﻫﺎیی ﻛﻪ به روش المان محدود اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻣﺪل ﻋﺪدی اﺳﺖ ﻛﻪ ‪ Ohyama‬و ‪ Nadaoka‬ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر‬ ﺑﺮرسی اﻣﻮاج خطی، ﻏﻴﺮخطی و ﻧﺎﻣﻨﻈﻢ اراﺋﻪ ﻛﺮدﻧﺪ

 

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:نیروهای , جسم مغروق , تانک , عددی, ׀ <-PostCategory-> ׀

شناورهای هیدروفویلی >> بقیه در ادامه مطلب

در شناورهای هیدروفویلی بالک‌هایی در زیر شناور نصب گردیده که باعث تولید نیروی برآ (جدا شدن بدنه از سطح آب) می‌گردد. با افزایش سرعت شناور، نیروی برآ نیز افزایش خواهد یافت و این افزایش به حدی خواهد بود که بدنه شناور از سطح آب جدا شود. در این زمان با توجه به جدا شدن بدنه از سطح آب، نیروی مقاوم یکباره کاهش خواهد یافت. پس از بلند شدن بدنه از سطح آب بایستی نیروی برآ ثابت باقی بماند. در غیر اینصورت شناور به هوا پرتاب خواهد شد

            >>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:شناورهای , هیدروفویل, ׀ <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی